ورود | ثبت نام | صفحه اختصاصی نمایندگان کتابشهر
View Article Detail
گفتگوی کتابشهر با جلیل صفر بیگی: قبیله شاعر همه انسان ها هستند

تاريخ خبر :  15/6/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1358

جلیل صفر بیگی، از شاعران جوان ایلامی :غزل هنوز زنده است تا وقتی که شعر باشد و شاعر، غزل هم به حیاتش ادامه می دهد.

 

کتابشهر ایران: جلیل صفر بیگی، از شاعران جوان ایلامی که عناصر بومی و بومزاد در شعرهایش بازتاب فراوانی دارد، در گفتگوی زیر ضمن معرفی این شاعر به بررسی مجموعه شعر «سونات بلوط» سروده جلیل صفر بیگی، شاعر ایلامی پرداخته ایم. این مجموعه را انتشارات شاملو روانه بازار کرده است. شاعر در این مجموعه که در قالب رباعی سروده شده، برعکس سنت های رایج از عناصر بومی استفاده کرده است. از صفر بیگی تاکنون آثار زیادی منتشر شده که از جمله آنها می توان به "چرا پرنده نباشم" (نشر اکنون) "شکلکی برای مرگ"نشر فراگاه، "هیچ"(نشر هنر سبز)، "عاشقانه های یک زنبور کارگر" (نشر نوح نبی) اشاره کرد:
 
_ چرا این اندازه عناصر بومی و بومزاد در مجموعه شعر"سونات بلوط" پررنگ است؟
 
دلیل اینکه در رباعی های این مجموعه برعکس سنت های رایج از عناصر بومی استفاده شده است یکی فقدان عناصر بومی در شعر فارسی و خصوصا شعر فارسی ایلام است. احساس می کردم که باید به گونه ای این فقدان برطرف شود و دیگر اینکه وجود یکی سری معضلات و مشکلات اجتماعی مختص منطقه ایلام مانند خودسوزی و ... بود که در راس انتخاب موضوعات شعریم قرار دادم.در اکثر رباعی ها نوع طنز نیز به چشم می خورد که به نظر من طنزتمهید خوبی برای بیان مسایل اجتماعی است و بعضی حرفها را هم می توان به طور مستقیم بیان کرد زیرا ارزش هنری کار را پایین می آورد به هر حال طنز یکی از مشخصه های رباعیات این مجموعه است و جا دارد بگویم یکی دیگر از عناصری که دراین مجموعه بسیار بر آن تاکید شده درخت بلوط است که هیچگاه دربرابر طنزها وجاهت خود را از دست نداده وبه صورت نماد و سمبلی برای مقاومت باقی مانده است
 
_ویژگی بومی در رباعی اخیر، حتی اگر نگویید شعرهای صفربیگی است اما پس از خواندن آنها می‌توان حدس زد که این شعر یک شاعر ایلامی است، دلیل این شناسنامه چیست، چطوری به آن رسیدی؟
 
-بوم زاد من-ایلام-از بسیاری جهات بکر است.و در اطراف من مضامین زیادی برای شعر شدن هست.وضعیت خاص جغرافیایی و نیز اوضاع اجتماعی اینجا می توانست دست مایه ی شعرهای زیادی باشد که من سعی کرده ام از مولفه های بومی و محلی اینجا استفاده کنم و به نوعی این مولفه ها به شعرم هویت داده اند.
 
_ اینکه یک شعر رسانندة مفاهیم قومی باشد خوب است یا بد؟
 
- مفاهیم به کار گرفته شده در شعرهای اخیر من قومی نیستند.به جغرافیای خاصی هم تعلق ندارند درست است که عناصر بومی در شعر من برجسته شده اند ولی از این عناصر برای بیان دردهای اجتماعی همه ی بشریت استفاده شده است.مثلا فقر در همه جا هست خودکشی در همه جا هست و...این ها به قومیت خاصی تعلق ندارند.اگر زاویه ی دید شاعر این قدر تنگ شود که فقط مسائل اجتماعی یک قومیت را بیان کند در ارتباط با دیگر مخاطبان شکست می خورد.قوم من همه ی بشر است و مخاطبم نیز.
 
مفاهیم بومی ایلام تاچه اندازه در شعر شاعران ایلامی کاربرد داشته است؟
 
شعر زمانی می تواند به موفقیت دست پیدا کند که شاعران بتوانند به صورت حرفه ای به آن نگاه کنند و زمینه حرفه ای نیز فراهم شود که متاسفانه در ادامه روند شعر ایلام این اتفاق رخ نداد. از سوی دیگر موج گرایی را می توان از دیگر معضلات شعر ایلام دانست که گریبانگیر اکثر شاعران غزل سرای ایلام شده . شاعران این منطقه تحت تاثیر موج گرایی های شعر پایتخت قرار گرفتند و از مسیر اصلی خویش خارج شدند.
 
 مفاهیمی انسانی که در شعر شما هم کاربرد فراوانی دارد، چگونه در شعرهایتان تعریف می‌شود؟
 
- بعضی مفاهیم کلی هستند مثل مرگ عشق زندگی و... که پرداختن به آنها منجر به کلی گویی می شود و این مضامین کلی اگر از زاویه دید جدیدی به آنها پرداخته نشود کلیشه می شوند.من سعی کرده ام به جای پرداختن به کلان روایت ها به خرده روایت ها بیشتر توجه کنم .در واقع جزیی نگری این فرصت را فراهم می کند که دقیق تر به آمال و آلام انسان معاصر پرداخته شود.مفاهیم شعرهای من اغلب همین جزییات زندگی انسان معاصرند.
 
 _ غزل معاصر به و به تعبیری قالب‌های کهن فارسی در رویارویی با شعر مدرن وارد فضایی شده‌اند که نسبت به شعر مدرن غیرقابل فهم‌تر هستند. آخر این راه به کجا می‌رسد؟
 
-من قالبی نگاه نمی کنم. غزل هنوز زنده است تا وقتی که شعر باشد و شاعر، غزل هم به حیاتش ادامه می دهد. وضعیت سایر قالب های شعر فارسی هم همین طور است.امروزه رویکردی که مخاطبان به قالب های کوتاه شعر فارسی مثل رباعی و دوبیتی دارند شاید بیشتر از هر قالب دیگری است.این قالب ها ظرفیت این را دارند که کماکان مخاطب داشته باشند. شاید نتوان برای این راه نهایتی متصور شد.
 
_ مجموعه شعر عاشقانه های یک زنبور کارگر ادامه شعر دهه هفتاد است درباره این مجموعه توضیح می دهید؟
 
-عاشقانه های یک زنبور کارگر، شامل شعرهای سپید و اغلب کوتاه من است که بیشتر در حال و هوای شعر دهه هشتاد نفس می کشند .سعی کرده ام ساده بگویم و کوتاه.درست مثل رباعی .بعضی شعرهای این مجموعه هم نیمایی هستند . کوتاه نویسی را دوست دارم ودر این شعرها سعی کرده ام به دغدغه های زندگی انسان معاصر بپردازم باز هم با نیم نگاهی به عناصر بومی و محلی خودم.
 
پایان پیام/

      منبع خبر : دفترمركزي

بازگشت 

كليه حقوق اين سايت متعلق به شركت كتابشهر ايران مي‌باشد