ورود | ثبت نام | صفحه اختصاصی نمایندگان کتابشهر
View Article Detail
محمد علی گودینی: برای من رمان، متنی دینی و اجتماعی است

تاريخ خبر :  20/5/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  2131

«تالار پذیرایی پایتخت» رمانی تاریخی اجتماعی است که برخلاف سایر آثارم برهه ای از تاریخ معاصر ایران را روایت کرده که در جریان رویدادهای بزرگی چون انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس پنهان مانده بود.

 

کتابشهر ایران: رمان "تالار پذیرایی پایتخت" نوشته محمدعلی گودینی از نظر هیئت داوران دومین دوره جایزه جلال به عنوان اثر تقدیری شناخته شده است. نویسنده درباره شکل گیری تم اصلی این داستان می گوید: من برای ادامه تحصیل و کار به تهران آمدم روزها کار می‌کردم و شب‌ها درس می‌خواندم و در همان سال‌ها بود که در تهران تضاد فرهنگی وحشتناکی دیدم میان روستاییانی که به دلیل همین انقلاب سفید به شهرها مراجعه و مهاجرت کرده بودند و گرفتار زندگی شهری شده بودند و حتی برخی به دلیل بیکاری و فقر واقعا زندگی سختی داشتند و به فلاکت افتاده بودند و در رمان هم به آنها اشاره شده است تقریبا 90 درصد حوادث داستان ریشه در واقعیت و تجربه‌های من دارد.
این نویسنده سال 1335 در روستایی در نزدیکی کنگاور متولد شده است و به گفته خودش 6 سال داشت که انقلاب سفید رخ داد، همین تجربه کودکی بعدها موجب شد که موضوع اصلی داستان هایش درباره تبعات زیانبار اصلاحات ارضی در زندگی مردم روستایی باشد. در کارنامه او، کتاب‌هایی چون لبخند تلخ، کنار جاده خاکی و مجموعه داستان سیلاب ثبت شده است:
در همین زمینه با نویسنده این اثر گفتگو کرده ایم که در زیر می خوانید:
 
نگارش تالار پذیرایی پایتخت که معروف ترین اثر شماست، چگونه در ذهن شما شکل گرفت؟

تقریبا سال 83 بود که من شروع به نوشتن این کتاب کردم پس از آن هم مدتی رهایش کردم و دوباره کار بازنگری و ویرایش آن را انجام دادم و به دنبال ناشر برای انتشارش بودم.

چند سال پیش متوجه شدم حوزه هنری فراخوانی داده است برای «جشن داستان انقلاب» خب کتاب من هم ناگفته‌های انقلاب را به نوعی در بر می‌گرفت و دیدم بهترین فرصت برای ارائه است و در آخرین روزهای مهلت ارسال آثار بود که این رمان را تحویل دادم.

شما تاکنون چندین کتاب در زمینه قصه های روستایی موضوعات کارگری، دفاع مقدس – انقلاب و امام نوشته بودید، رمان اخیرش با عنوان تالار پذیرایی پایتخت اگرچه در حیطه ادبیات کارگری تعریف می شود اما از برخی لحاظ با دیگر آثارتان متفاوت است، دلیلی برای تجدید نظر درویکرد داستان نویسی داشتید؟
این رمان، رمانی تاریخی اجتماعی است که برخلاف سایر آثارم برهه ای از تاریخ معاصر ایران را روایت کرده که در جریان رویدادهای بزرگی چون انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس پنهان مانده بود. ماجرای داستان مربوط به اجرای طرح تقسیم اراضی موسوم به انقلاب سفید شاه است، طرحی که موجب کوچ مردم از روستاها به سوی پایتخت شد موضوعی که کمتر در تاریخ معاصر به آن توجه شده است. من در این رمان نگاهی مثبت یا منفی به این رویدارد ندارم  و آنچه را که به چشم می دیدم به تحریر درآوردم. حقیقت داستان نیز در این است که آن روزها، پایتخت ایران مانند تالاری میزبان مهمانانی شده بود که شهر و روستا و دیار خود را ترک گفته بودند هجرتی که جز فقر و تباهی و فساد چیزی با خود به همراه نداشت.
 
_ نثر زبان شما ساده و فاقد نوآوری است، رمان شما بیشتر به سمت تحلیل اجتماعی پیش می رود تا تلاش برای ارائه فرم و نگاهی تازه، فکر نمی کنید که رمان شما بیشتر صبغه مردم شناسی دارد تا رمان؟
_ رمان برای من به منزله متن دینی و اجتماعی است که یکی از وظایفش بازگویی رویدادهای اجتماعی است. برای جامعه شناسی هر کشوری به رمان های شاخص آن جامعه مراجعه می کنند. هزاران مقاله ممکن است درباره این رویدادها نوشته شود اما این مقالات پس از خوانده شدن به فراموشی سپرده می شوند. اما داستان این رویدادها را ماندگار می کند. "جای خالی سلوچ" و "نفرین زمین" هزار بار بهتر از هر مقاله ای وضعیت مردم روستا را در دوران پهلوی روایت کرده اند. موضوع رمان من نیز موضوعی بود که دیر یا زود باید به آن توجه می شد. که من با توجه به اهمیت آن تصمیم گرفتم به این رویداد و عواقب آن در داستانم بپردازم. هسته اولیه این داستان نیز7 سال پیش تشکیل شد و حدود 5 سال پیش نگارش و بازنویسی آن آغاز شد تا اینکه بعد از اتمام کار توانستم سیزدهمین کتابم را در انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر کنم.
_ جایزه جلال چه تاثیری در موفقیت رمان شما داشت؟
امروز تبلیغات حرف اول را می زند، هر کالایی اعم از فرهنگی و اقتصادی برای عرضه بهتر باید از بستر تبلیغات بگذرد، امروز کتابهای زیادی در انبار ناشران مانده به این دلیل که تبلیغات زیادی برای آن وجود ندارد. چاپ های متعدد از دا نشان دهنده اهمیت تبلیغات در حوزه کتاب است. انتشارات سوره مهر نقش فراوانی در معروفیت این رمان دارد چرا که در مکان ها و مناسبت های مختلف این کتاب را در معرض دید مردم قرار داد. ضرب المثلی وجود دارد که می گوید " عقل مردم در چشمشان است" اگر کتاب بیشتر در پیش دید مردم باشد فروش خوبی نیز خواهد داشت، رسانه ها و جوایز ادبی نیز یکی از ابزارهای تبلیغاتی مهم است. مسلما کتابی که برنده جایزه ای می شود، بیشتر نظر مخاطبان را جلب می کند؟
پایان پیام/ 

 


      منبع خبر : دفترمركزي

بازگشت 

كليه حقوق اين سايت متعلق به شركت كتابشهر ايران مي‌باشد